صفحه اصلي > اخبار 


  چاپ        ارسال به دوست

نکاتی درباره مصرف نمک

 

نمک خوراکی حاصل ترکیب دو عنصر سدیم وکلر می باشد .اثر نمک بر فشار خود به علت وجود عنصر سدیم (ماده موثر بر نمک )در این ترکیب است.سدیم به طور طبیعی در انواع غذاها یی مثل شیر ،تخم مرغ ،خامه....یافت می شود.

ولی در غذاهای فرآوری شده از قبیل سوسیس ،کالباس ،چیپس ،ذرت بوداده ....به میزان بیشتری وجود دارد،کاهش مصرف سدیم نیز فشار خون را کاهش داده واز مرگ ناشی از بیماریهای قلب وعروق جلوگیری می کند.سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که میزان دریافت سدیم دربالغین باید کمتر از 2300میلی گرم در روز (5گرم نمک) باشد.میزان نمک توصیه شده

برای سنین پایین تر (2-15سال)باید کمتر از 3گرم در روز باشد.

مصرف زیاد نمک یا غذاهای شور می تواند چه عوارضی داشته باشد؟

فشار خون بالا ،سکته قلبی ،سکته مغزی ،پوکی استخوان ،سرطان معده ،آسم ،ادم یا ورم سطح پوست بدن همه از عوارض مصرف زیاد نمک است.

برای پیشگیری از افزایش خون وبیماریهای قلبی عروقی به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

میزان نمکی که به هنگام پختن به غذا اضافه می کنید راکاهش دهید.

برای اجتناب از مصرف بی رویه نمک ،بر سر سفره از نمکدان استفاده نکنید

مصرف غذاهای کنسرو شده ،بسته بندی شده وآماده رامحدود کنید

مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور ،چیپس ،انواع ترشی ها،خیار شور ،سوسیس ،کالباس و.......راکاهش دهید.

ترجیحا ازنمک های تصفیه شده ویدار استفاده کنید

به مناسبت هفته بسیج آموزشهای همگانی تغذیه – روابط عمومی شبکه بهداشت شهرستان میناب

 


٢٠:٠١ - 1394/10/01    /    شماره : ٣٥١١    /    تعداد نمایش : ١٨٢



خروج